Wednesday, May 26, 2010

ZURIAT - NORZAILINA NORDIN


Sinopsis : ZURIAT

Novel kisah benar ini menggarapkan pahit maung kehidupan keluarga Mohammad dan Kamariah dari Kota Bharu. Segala-galanya bermula bila Amree, anak kedua pasangan ini yang berusia sembilan tahun disahkan menghidap MLD, sejenis penyakit genetik yang boleh membawa maut pada tahun 1992.

Tidak lama kemudian, Maslina anak sulung mereka pula didapati berpenyakit serupa. Ujian darah juga dibuat ke atas tiga orang lain, iaitu Affizal, Affandi dan Marhaini. Apakah hasilnya? Alangkah tergurisnya perasaan Mohammad dan Kamariah apabila mengetahui kesemua anak mereka bakal menghidap penyakit yang sama.

Hati mana yang tidak belas melihat penderitaan anak-anak yang cacat fizikal dan mental? Pasangan suami isteri itu sering berdoa supaya dikurniakan ketabahan. Namun dugaan datang menimpa lagi. Kamariah pula dibedah kerana mengalami ketumbuhan otak pada tahun 1994.

Dalam pada itu, Pakar Kanak-kanak Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, memberitahu mereka tentang kaedah pemindahan sum-sum tulang untuk menyelamatkan Affandi dan Marhaini. Malangnya, usaha untuk ke Minnesota, U.S.A. itu menemui pelbagai rintangan birokrasi. Demi anak-anak yang dikasihi, pasangan suami isteri itu tidak pernah berputus asa. Mereka terus berjuang dan usaha mereka telah mendapat liputan meluas di media massa seluruh negara.

Di tengah-tengah kemelut untuk mencari ubat penawar anak-anak mereka, tiba-tiba mereka dikejutkan dengan kematian Maslina pada tahun 1996. Kesedihan bertimpa lagi kerana keadaan Amree yang semakin daif. Pada masa yang sama, kecacatan Affizal semakin mencengkam hidupnya. Mereka menjadi bertambah runsing memikirkan hal itu. Kecekalan semangat dan kesabaran yang ditunjukkan oleh Mohammad dan Kamariah dalam menjaga anak-anak yang cacat begitu dikagumi. Hayatilah bagaimana perjuangan seorang ibu dan ayah dalam menghadapi kerenah anak-anak mereka dalam Zuriat ini hinggakan membuat anda tidak kering air mata untuk menghabiskannya.


Harga : RM 13.00
Halaman :338

1 comment:

  1. salam. hm, nak tanya, yang minnesota tu, dorang dpt pegi sana x? seingat saya,(baca novel ne tahun 2006) dye jadi pegi, sbb tringat ade scene yg orang putih ke bgsa kristian sgt kagum dgn semangat dye n ketabahan kamariah ne, hu..
    thanx balasan ye =)

    ReplyDelete